Måling
af længdegrad ved observation af
solhøjden
Introduktion
Formålet med disse sider er at fremlægge en øvelse i navigation.
Øvelsen mål er ved brug af en sekstant at finde lokaltid og dermed
længdegrad. Teknikken blev (kombineret med et kronometer, som i øvelsen
er erstattet af et almindeligt ur) brugt til bestemmelse af længde til
søs fra slutningen af 1700-tallet.
Øvelsen har bl.a. til formål at illustrere, hvor kompliceret det
er at finde længdegraden sammenlignet med at finde breddegraden.
Desværre er det nok ikke praktisk muligt at lave sammenlignende øvelse
med breddegradsobservation, da observation af bredde kræver observationer
på ganske bestemte tidspunkter af døgnet (når (ca. midt på
dagen) solen eller (om natten) en stjerne står i eksakt nord eller syd).
Disse tidspunkter havde man rigeligt med tid til at afvente ombord på
et skib på langfart - det tilsvarende er ikke tilfældet i en undervisningssituation.
Derfor er kun teorien bag disse metoder beskrevet her.
Emnet
Forløbet her er en øvelse i observation af lokaltid, og dermed
længdegrad ved hjælp af måling af en enkelt solhøjde
med sekstant. I forhold til de fleste af landmålingsøvelserne på
www.geomat.dk kræver det en del teori at forstå og udføre
denne øvelse. Det vil derfor forud for øvelsen være nødvendigt
at gennemgå de emner, som her er listet på forsiden.
Jeg forestiller mig, at øvelsen bliver konstrueret sådan,
at man kan dele en klasse op i flere hold, som fremlægger de enkelte teori-dele
for klassen.
Forløbet
Som sagt er det nødvendigt med introduktion af en del begreber før
man kan lave øvelsen. Disse er beskrevet i afsnittene Bredde-,
længdegrader og andre begreber, Observation af
breddegrad - en historisk oversigt, Observation af
længdegrad - en historisk oversigt, Sand soltid
og middeltid, Længdegrader og tid.
Selve øvelsen kan foregå på et hvilket som helst tidspunkt
af dagen - bare solen skinner! Der skal måles min. 5 præcise solhøjder
ved hjælp af en sekstant. Målingerne skal yderligere tidtages. Rettelser
til målingerne og beregning af resulatet (i første omgang tidsforskellen
mellem observationen og Greenwich og derefter længdeforskellen) er beskrevet
i øvelsen. Her er teorien bag øvelsen
også beskrevet (i sfærisk trigonometri), men den er ikke nødvendig
for at udføre øvelsen, hvis man er tilfreds med at sætte
tal i en formel og få et resultat.
Jeg forestiller mig, at mange dele af teoriforløbet og de input man
skal bruge til øvelsen kan uddelegeres til forskellige grupper.
|