Første Thule-ekspedition (1910 - 1913)
Download dette
dokument i
Word-format
Download dette dokument i
pdf-format
Den del af Den første Thule-ekspedition vi interesserer os
for her er slæderejsen, der
fandt sted fra april 1912 til september
1912. I den deltog to grønlændere, Inukitsoq og Uvdloriaq, og to danskere, Knud
Rasmussen og Peter Freuchen. Peter Freuchen fungerede som ekspeditionens
navigatør og kartograf.
Peter Freuchen (1886 – 1957) havde som ganske ung deltaget
i Danmark-ekspeditionen 1906 -1908.
Hans forudsætninger var ikke meget andet end gåpåmod og eventyrlyst, og han blev
hyret som fyrbøder på det skib der bragte ekspeditionens deltagere til Grønland.
På denne ekspedition lærte han officeren og kartografen J. P. Koch at kende.
Efter at være kommet tilbage til København fra
Danmark-ekspeditionen geoptog han sine medicinstudier. Desuden opholdt han sig
et stykke tid hos J. P. Koch, som lærte ham de metoder, der var nødvendige når
man skulle navigere og kortlægge i det arktiske. (Se
her)
Sammen med Knud Rasmussen (1879 – 1933) grundlagde han
handelsstationen i Thule, som på det tidspunkt lå i et område, som ingen nation
havde overhøjhed over.
Herfra udgik i midten af april 1912 så Den første
Thule-ekspedition.
Indtil for nylig var de offentligt tilgængelige kilder til denne ekspedition
følgende:
1.
Peter Freuchen:
Min grønlandske Ungdom, København
1936 (Uddrag af denne,
se her)
2.
Knud Rasmussen:
Min Rejsedagbog. Gyldendalske
Boghandel 1915.
3.
Videnskabelige artikler af Knud Rasmussen og
Peter Freuchen i Meddelelser om Grønland LI, 1915.
4.
Knud Rasmussens håndskrevne dagbog fra ekspeditionen, der er indscannet og
tilgængelig på nettet hos Det kongelige Bibliotek.
Som kilde til de observationer og efterfølgende beregninger
af positioner der blev foretaget på ekspeditionen er især én af de
videnskabelige artikler vigtig:
Peter
Freuchen: The First Thule Expedition
1912. Meteorological
Observations.
Meddelelser om Grønland. Bind LI, København 1915, s. 413 – 425.
(uddrag, se her),
oversigt over positioner og meteorologiske målinger kan
ses her på p.419 – 424).
Gemmer der sig mere
i arkiverne?
Jens
Christian Worm Gotfredsen (www.galleri-nordlys.dk
) har
tidligere boet på Grønland i mange år, var medlem af
Siriuspatruljen
i slutningen af 1970erne og må i det hele taget betegnes som en Grønlandskender.
Han besøgte Arktisk Institut i
København i 2011 for at finde nogle materialer om en anden ekspedition og fik
her adgang til at kigge i nogle kasser med diverse dokumenter fra Thule. Blandt
disse dukkede pludselig Peter Freuchens dagbog i to hæfter fra Første
Thule-ekspedition op. De lå mellem Peter Freuchens mange klenodier, arkiveret
som logbøger. De har henligget i ubemærkethed for offentligheden i omtrent
hundrede år. De var opført i instituttets manuelle registrant og kendt af en
snævrere kreds, men for Jens Christian Gotfredsen var de et uventet fund. Og en
kilde, der burde gøres tilgængelig for offentligheden.
Ud over dagbogen bemærkede han også endnu en potentiel kilde til nyt lys over
Første Thule-ekspedition.
Kilde nr 1: Peter
Freuchens håndskrevne dagbog
Dagbogen er naturligvis en enestående kilde til viden om
ekspeditionen på linje med Knud Rasmussens dagbog, som allerede er tilgængelig.
Den er jo skrevet mens ekspeditionen foregik. Knud Rasmussens dagbog videregiver
stemningen på turen somme tider i næsten lyriske vendinger, men der er ikke
mange oplysninger om Peter Freuchens arbejde med at navigere og måle.
Disse oplysninger dukker nu op i dagbogen og gør det for første gang muligt at
følge ekspeditionens rute dag for dag – i hvert fald i nogen udstrækning.
Jens Christian Gotfredsen har fået indscannet dagbogen og
renskrevet den, og han er nu sammen med en arbejdsgruppe i gang med at
kommentere den med henblik på offentliggørelse som en bog – nok tidligst en gang
i efteråret 2013. Se
her hans egen beskrivelse af projektet.
Geomat.dk er også lidt blandet ind i denne arbejdsproces, da der her er adgang
til noget stof der er centralt for de emner dette site koncentrerer sig om.
Dagbogens observationsrapporter giver jo en nutidig læser mulighed for at kigge
navigatøren over skulderen mens ekspeditionen foregår og for selv at kontrollere
positionsbestemmelserne.
Kilde nr 2:
Peary-kortet
Jens Christian Gotfredsen fandt også noget andet, der viser
sig at være af lige så stor betydning: Et kort, betitlet
The Polar Region, Showing the Routes and
Explorations of Robert E. Peary, U. S. N. from 1892 til 1906. Det er et kort
over de nordligste dele af Grønland og det nordøstligste Canada som viser de
ruter Robert Peary fulgte på fire ekspeditioner mellem 1892 og 1906 (Robert
Peary er kendt som den person, der som den første nåede Nordpolen i 1909, selvom
der siden er sået tvivl om han faktisk gjorde det).
På dette kort er der med blyant indtegnet to ruter og en række positioner, og
alt tyder på at de to ruter svarer til Thule-ekspeditionens udrejse (fra vest
mod øst) og tilbagerejse (fra øst mod vest) over indlandsisen. Hvis det er
rigtigt, er der tale om endnu en primær kilde til ekspeditionens forløb. Den
viser hvilken rute ekspeditionen troede
de fulgte over indlandsisen, indtegnet på et kort fra samtiden. Et kort der
på en række punkter afviger fra nutidens kort over området.
Som Peter Freuchens
Min grønlandske Ungdom (s. 198 – 199,
se her)
gør opmærksom på, gik der kludder i datoregnskabet undervejs, hvad der bevirkede
at de udførte observationer førte til forkerte breddebestemmelser. Og dette
kunne have kostet deltagerne livet. Kortets positionsangivelser på tilbagerejsen
stopper brat ved lejr 18 og et par positioner lodret ovenover mere end antyder
den rådvildhed de har været i,
da det
gik op for dem at de var langt nordligere end de havde beregnet sig frem til.
Ekspeditionens
vinkelmålingsinstrument
Som bekendt er man nødt til at måle vinkler på
himmelkuglen, hvis man vil bestemme sin position i ukendt terræn. Til søs, hvor
man ikke har fast grund under fødderne, har man brugt en sekstant. Indlandsisen
på Grønland minder på mange måder om havet, ingen faste kendemærker, terrænet
kan hele tiden ændre sig på grund af vejret – men man har dog en form for fast
grund under fødderne. Derfor kan man bruge vinkelmålingsinstrumenter, der står
på stativ, og det var netop hvad ekspeditionen gjorde.
Det eneste vinkelmålingsinstrument de havde med var en
såkaldt lille rejseteodolit,
fabrikeret af Hildebrand i Freiberg i Sachsen.
Se en
gennemgang af instrumentet og dets indretning her, se en
redegørelse for dets anvendelse til zenitdistancemåling her
og se en beskrivelse af
anvendelsen af libelleskalaerne her.
Ekspeditionens
almanak
Til at bestemme den geografiske bredde havde man brug for
en tabel over solens deklination, som er forskellig fra dag til dag. Sådanne
tabeller fandtes i de nautiske almanakker. Freuchen skriver at han benyttede den
tyske
Nautisches Jahrbuch 1912. De relevante sider fra denne almanak findes
indscannet på geomat.dk.
Fire eksempler på
breddebestemmelse
Som en forsmag på det materiale, der ligger gemt i dagbogen
vil vi bringe fire eksempler på observationer af solhøjden, der ved hjælp af en
deklinationstabel og en refraktionstabel kan bruges til at beregne den
geografiske bredde. Når man benytter en teodolit er det dog ikke solhøjden man
direkte måler, men derimod zenitdistancen, dvs vinklen mellem retningen til
solen og retningen til zenit.
Eksempel 1:
Breddebestemmelse for lejr II 17.april
1012. Dette eksempel gennemgås detaljeret.
Eksempel 2:
Breddebestemmelse for lejr VII 23. april
1912.
Eksempel 3:
Breddebestemmelse for lejr VIII 24. april
1912.
Eksempel 4:
Breddebestemmelse for Bieringvarden 12.
juli 1912.
Beregning af
længdeforskel
I
Beregning af længdeforskel ved
bestikregning er vist hvordan klassisk sømandsregning kunne komme i
anvendelse på Thule-ekspeditionen til at beregne længdeforskellen mellem to
lejre, eksemplificeret med lejrene VII og VIII. Beregningen kan først udføres,
når bredderne for de to lejre er bestemt.
|