ASTRONOMISK NAVIGATION -  
Om kuglegeometri og koordinater på jordkloden og 
himmelkuglen
 
											 
										
Download dette 
dokument i Word-format 
Download dette dokument i pdf-format 
 
											 
										
Ivan Tafteberg Jakobsen 
Århus Statsgymnasium  
  
  
   
Astronomisk navigation – 
hvad er det?  
Hvad er navigation? 
Ordet stammer fra latin. ’Navis’ 
betyder skib, og ’ago’ er et verbum, der kan betyde mange forskellige 
ting, herunder at sætte i gang, lede og føre. De to ord danner tilsammen verbet 
’navigare’, som så betyder at sejle eller føre et skib. Heraf kommer 
ordet ’navigatio’, der er det latinske substantiv for det at føre et 
skib. 
Ordene kendes i mange forskellige sprog og i mange moderne sammenhænge – også i 
overført betydning. Navigatør, navy, navigate, navigator, at ’navigere’ i det 
moderne samfund er blot nogle eksempler. Alle har deres udspring i den kunst at 
kunne sejle.  
Hvorfor er dette emne 
interessant? 
Det er i hvert fald interessant 
set under en historisk synsvinkel. Transport af mennesker og varer til søs 
kendes langt tilbage i tiden. Sejlads på Nilen i Ægypten. Sejlads på de store 
floder i Kina. Sejlads på Middelhavet i oldtiden. Noas ark i Det Gamle 
Testamente. Profeten Jonas, ligeledes fra Det Gamle Testamente, der kastes 
over bord og opsluges af en stor fisk. Odysseus, der efter at have deltaget i 
krigen mod Troja flakker omkring på Middelhavet i ti år som beskrevet i 
Odysséen. Fønikerne, der grundlægger handelskolonier utallige steder spredt 
i de landområder, der grænser op til Middelhavet. Vikingerne, der sejler fra 
Skandinavien ad de russiske floder til Sortehavet, plyndrer langt op ad de 
vesteuropæiske floder, grundlægger herskerdynastier i Normandiet og på Sicilien. 
Venezianerne, som i århundreder tjener formuer på at formidle handlen mellem det 
fjerne og det nære østen og Vesteuropa. Portugiserne og Spanierne, som baner sig 
vej over Atlanterhavet til Den Nye Verden, rundt om Afrika til Indien og til 
Kina og Japan. Og som taber kampen om magten til søs til de nordeuropæiske 
sømagter Holland og England. England, der etablerer et verdensomspændende 
imperium i kraft af sin formåen til søs.  
Man kan blive ved. Myter, sagn, sømandsfortællinger, skipperskrøner og afgørende 
historiske begivenheder til søs er der nok at tage af.  
Men hvordan kommer matematikken 
ind i billedet? 
Det er ikke helt lige til at forklare – især ikke kort. Der er en hel del 
’mellemregninger’ man er nødt til at beherske først.  
Vi vil prøve at begynde en gang 
i oldtiden. Lad os forestille os, at vi er ombord på skib et eller andet sted i 
Middelhavet. 
I appendiks 1 og 2 præsenterer vi to litterære beskrivelser fra oldtiden af 
sådan en situation. Denne ene har karakter af sagn, den anden er formentlig 
stort set historisk.   
I
appendiks 1 er kapitel 27 i Apostlenes gerninger citeret i sin helhed. De 
skildrede begivenheder foregår i det første århundrede af vor tidsregning. Her 
fortælles om apostlen Paulus’ sørejse fra Cæsarea (i det nuværende Israel) til 
Rom. Ved afrejsen fra Kreta kommer skibet ud for en storm, og der siges ”I 
flere dage sås hverken sol eller stjerner, og det var stadig hårdt vejr. Til 
sidst svandt ethvert håb om vores redning.” 
(v.20).  
Det var åbenbart betydningsfuldt, at de ikke kunne se hverken Solen eller 
stjernerne.  
I
appendiks 2 er vi tilbage i en langt tidligere periode, adskillige 
århundreder tidligere (det er ikke stedet her at diskutere fra hvilken periode 
de to store digte Illiaden og Odysséen stammer). Her er helten i
Odysséen blevet sendt helt alene af sted på et skib fra Kalypsos ø et 
sted i Middelhavet. Som det fremgår havde han i høj grad sin opmærksomhed 
henvendt på stjernerne og stjernbillederne, ”snildt som den øvede Sømand”, 
og gav især agt på ’Bjørnen’, som det gjaldt om ”Stadig at have til Venstre 
på hele sin Fart over Havet”. ’Bjørnen’ er stjernebilledet Store Bjørn, 
hvis hoveddel her i landet nok er bedre kendt som Karlsvognen. 
Her er det endnu tydeligere, at stjernebilledernes positioner spiller en 
væsentlig rolle for hvordan sømanden i Middelhavet orienterer sig, når han ikke 
kan se land. 
Derfor taler man om astronomisk navigation. 
I det følgende prøver vi at få 
styr på, hvordan det nu kan være.  
  
Hvor er vi?  
Første scenario: Vi kan se 
land. Vi kan se et karakteristisk bjerg, som vi har set før på en tidligere 
sørejse. Vi ved, at så skal vi følge kysten et stykke mod nord for at komme til 
en havn vi kender. 
Ingen problemer.  
Andet scenario: Der er hav 
omkring os, så langt øjet rækker. Vi aner ikke hvor vi er, hele den foregående 
nat har der blæst en storm, og vi har ikke kunnet se en hånd for os. Nu er det 
blevet stille og det er klaret op. Solen skinner. 
Den følgende nat er det stadig klart vejr, så stjernehimlen hvælver sig over os 
i al sin pragt.  
Hvad kan vi bruge det til?  
For det første Solen:  
  
Figur 1 
Solens gang hen over himmelen 
giver en idé om verdenshjørnerne. Den står op et sted i østlig retning og går 
ned et sted i vestlig retning. Der hvor den står højst på himlen (man siger at 
den kulminerer), er retningen mod syd. Hvis man er på den sydlige 
halvkugle, kulminerer Solen mod nord.  
For det andet stjernehimlen:  
  
Figur 2 
 I løbet af et døgn vil 
stjernerne foretage cirkulære bevægelser på himlen som antydet på tegningen. Man 
kan selvfølgelig kun se den del af cirklerne, som stjernerne beskriver mens det 
er mørkt. Det ser ud som om stjernerne bevæger sig omkring et punkt, der ligger 
fast på himlen, og meget tæt på dette punkt sidder der oven i købet en stjerne. 
Denne bevægelse skyldes i virkeligheden, at Jorden roterer om sig selv i løbet 
af et døgn omkring en akse, der peger mod dette punkt; men det var ikke 
opfattelsen i oldtiden, den gang mente man, at det var hele himlen der drejede 
omkring Jorden. 
Stjernen meget tæt på omdrejningspunktet kalder man Polarstjernen (Stella 
Polaris), på dansk kalder man den ofte også Nordstjernen. 
Nordstjernen kunne altså bruges til at fastlægge retningen mod nord med. 
Foruden Nordstjernen kunne man nikke genkendende til mange andre stjerner. En 
del af dem havde man givet navne, og man havde ordnet mange af dem i mønstre, de 
såkaldte stjernebilleder. Ved iagttagelser af stjernehimlen gennem mange 
år og ved at tale med ældre mennesker der også havde iagttaget himlen gennem 
mange år, kunne man efterhånden samle så megen erfaring sammen, så man kendte 
stjernehimlens udseende på forskellige tider af året og vidste hvordan 
stjernebilledernes beliggenhed på himlen varierede i løbet af natten, og på den 
måde fik man en idé om hvad tid på natten det var. Man lærte, at der var nogle 
stjernebilleder man kun kunne se på bestemte tider af året, og andre som man 
kunne se hele året rundt.  
Hvis man ikke kunne se hverken 
land, sol eller stjerner var der meget få hjælpemidler tilbage. Kompasset dukker 
først op i Europa mere end tusinde år senere end Paulus levede, så den mulighed 
var der ikke. Så var der erfaringer om, hvilke vinde der blæste hvor og hvornår; 
men vejrliget var og er for lunefuldt og omskifteligt i middelhavsområdet til at 
disse erfaringer kunne bruges til ret meget. Endelig var der sømandens gennem år 
opsamlede fornemmelse for skibets hastighed og hvor langt man nok var kommet og 
i hvilken retning, men erfaringen viste gang på gang, at denne intuition tit 
slog fejl. På samme måde som det i øvrigt viste sig århundreder senere, da 
konservative søfolk i 1700-tallet satte større lid til deres egne fornemmelser 
og forældede beregninger af positionen end til det nymodens kronometer.  
Man var altså i alt væsentligt 
henvist til tegnene på himmelkuglen. Vi går lidt mere i detaljer med anvendelsen 
af Solen og Nordstjernen.  
Man havde fået erfaring for, at 
disse kunne benyttes ikke bare til at fastlægge verdenshjørnerne, men også til 
at give et fingerpeg om, hvor langt man var nord eller syd for et kendt sted. 
Man havde nemlig lagt mærke til, at Nordstjernen ikke stod lige højt over 
horisonten alle steder. Hvis man sejlede mod nord kom den til at stå højere oppe 
på himlen, hvis man sejlede mod syd, lavere. Man bemærkede også, at Solen kunne 
komme højere op på himlen jo længere mod syd man kom. Faktisk blev denne 
iagttagelse udnyttet til at beregne Jordens omkreds med, idet matematikeren 
Eratosthenes (276-196 f.Kr.) beregnede forskellen mellem Solens højde på himlen 
ved sommersolhverv i Alexandria i det nordlige Ægypten og i Syene i det sydlige 
Ægypten (nutidens Aswân), der ligger meget tæt på den nordlige vendekreds.   
  
Figur 3 
  
  
Figur 4 
 Hvis man kan bestemme 
Nordstjernens højde over horisonten eller Solens højde over horisonten ved 
middagstid (når den står højest) har man altså et mål for hvor langt mod syd 
eller nord man er. Højden måles som vist på figurerne som en vinkel.  
Astronomerne havde i oldtiden 
instrumenter til at måle en sådan højde. Men ingen af disse instrumenter kunne 
bruges ombord på et skib. Det er ikke helt klart, om man havde opfundet 
skibsinstrumenter hertil, men sandsynligvis ikke. Muligvis brugte man mere 
primitive metoder til at skønne over højden, for eksempel håndsbredder på en 
udstrakt hånd.  
Vinkelmålingsinstrumenter er 
altså afgørende for, om man kan udnytte disse iagttagelser til mere præcise 
positionsbestemmelser. Men det ser ud som om man i oldtiden og gennem 
middelalderen helt op til 1300-tallet har kunnet klare sig uden sådanne 
instrumenter. Og det var ikke fordi man hele tiden sejlede med kysten i sigte, 
det viser jo de to tekster i appendiks 1 og 2.  
  
Jordkloden og 
stedsbestemmelse  
At Jorden har form som en 
kugle, var allerede de græske matematikere og naturfilosoffer klar over. 
Som nævnt ovenfor, bestemte Eratosthenes Jordens omkreds, og det var naturligvis 
på basis af den opfattelse, at Jorden er kugleformet. På samme måde mente man, 
at Månen, Solen og de fem dakendte planeter var bundet til kuglesfærer, der 
drejede sig om den ubevægelige jord. Ordet  sfære (σφαιρα) betyder netop kugle.  
De græske matematikere i 
oldtiden benyttede trestalssystemet (arvet fra babylonierne), når de foretog 
astronomiske beregninger. De inddelte cirklen  i 360 grader, og på den måde 
opstod det vinkelmål, der benyttes den dag i dag, hvor en såkaldt lige vinkel 
er en der spænder over en halvcirkel og derfor måles ved 180 grader, en ret 
vinkel er halvdelen af en lige vinkel og derfor måles ved 90 grader.   
I forbindelse med astronomien 
udviklede de græske matematikere en matematisk disciplin, der betegnes 
sfærisk geometri. Det betyder geometri på en kugleoverflade. Vi har brug for 
at kende enkelte begreber fra den sfæriske geometri:  
En storcirkel er 
en cirkel på en kugleoverflade, der har sit centrum beliggende i kuglens 
centrum. En lillecirkel er en cirkel på en kugleoverflade, der 
ikke har sit centrum beliggende i kuglens centrum.  
For at beskrive et steds 
beliggenhed på jordkloden kan vi gøre brug af disse begreber. 
  
Figur 5 
 Først skal vi bestemme den 
akse Jorden drejer sig omkring en gang i døgnet – det er den linje gennem 
Jordens centrum, der forbinder Nordpolen og Sydpolen. Dernæst skal vi bestemme
ækvator, det er den storcirkel, der står vinkelret på jordaksen. 
En meridian er defineret som en halv storcirkel, der 
forbinder Nordpolen med Sydpolen. Igennem ethvert sted på jordkloden går der 
altså en meridian. Stedets beliggenhed på meridianen fastlægges ved, hvor mange 
grader cirkelbuen på meridianen fra ækvator til stedet spænder over. Dette antal 
grader kaldes stedets geografiske bredde. Hvis stedet ligger nord 
for ækvator, kaldes tallet nordlig bredde, og hvis stedet ligger syd for 
ækvator, kaldes tallet sydlig bredde. Den geografiske bredde kan altså 
variere mellem 0 og 90 graders nordlig bredde og mellem 0 og 90 graders sydlig 
bredde. Hvis stedet ligger på ækvator, siger man at bredden er 0 grader. 
Hvilken meridian stedet ligger på bestemmes således: Først fastlægges en såkaldt
0-meridian. Så måler man på ækvator, hvor mange grader man skal bevæge 
sig for at komme til stedets meridian. Dette antal grader kaldes stedets 
geografiske længde. Hvis man skal bevæge sig mod øst, kaldes dette tal
østlig længde, hvis man skal bevæge sig mod vest, kaldes tallet 
vestlig længde. Den geografiske længde kan altså variere mellem 0 og 180 
grader østlig længde og mellem 0 og 180 grader vestlig længde. Hvis stedet 
ligger på 0-meridianen, siger man at længden er 0.  
Punktet P på figuren har den 
geografiske bredde β og den geografiske længde λ. P’s bredde er nordlig bredde, 
og P’s længde er østlig længde. 
Alle de steder på jordkloden der har den nordlige bredde β, ligger på en 
lillecirkel med centrum på Jordens omdrejningsakse. En sådan cirkel kaldes en 
breddecirkel.  
Længde og bredde er altså to 
tal, der tilsammen bestemmer et steds beliggenhed på Jordens overflade. På samme 
måde som x og y bestemmer et steds beliggenhed i et almindeligt koordinatsystem, 
så man kan sige at længde og bredde definerer en slags koordinatsystem på 
kugleoverfladen.  
Tilbage til den praktiske 
virkelighed. 
Det var faktisk først da europæerne vovede sig ud på de store verdenshave, at de 
virkelig følte behovet for at bestemme deres position. Selv om 
middelhavssejladsen som omtalt godt kunne byde på dage uden landkending, klarede 
man sig åbenbart uden egentlige instrumenter. Ganske vist havde vikingerne flere 
hundrede år før sejlet på tværs af Atlanterhavet, men deres navigation og 
eventuelle brug af hjælpemidler er et kapitel for sig, som stadig er 
omdiskuteret og som vi ikke vil komme ind på her.   
Hvordan finder man så ud af, 
hvad ens geografiske længde og geografiske bredde er? 
Det viser sig, at der er stor forskel på, hvor vanskeligt det er bestemme de to 
typer koordinater. 
Den geografiske bredde bliver man tidligt i stand til at bestemme, mens 
bestemmelse af den geografiske længde frembyder et hårdnakket problem, der først 
lader sig løse i slutningen af 1700-tallet. 
Så vi tager det lettere først.  
  
Bestemmelse af den geografiske bredde 
 
Metode 1: Brug af Nordstjernen 
Som tidligere nævnt, havde man 
allerede i oldtiden erfaret, at jo længere nordpå man kom, jo højere stod 
Nordstjernen på himlen, og jo længere sydpå man kom, jo lavere stod den. Så der 
må jo være en forbindelse mellem den geografiske bredde og Nordstjernens 
placering på himmelkuglen. 
Himmelkuglen er betegnelsen for den halvkugle man ser, når man står et sted på 
Jordens overflade og lægger nakken tilbage og ser op i himlen, plus den 
halvkugle under ens fødder der må være fortsættelsen af den halvkugle, man 
faktisk ser. Det er altså som om  man står på en flad skive, horisontplanen, 
og er omgivet af en kæmpestor kugle som vist på figur 6:  
  
Figur 6  
Punktet lige lodret over 
observatørens hoved kaldes zenit, og punktet lodret under dennes 
fødder kaldes nadir. Bemærk, at himmelkuglen ikke er en fysisk 
kugle på samme måde som Jorden er det, men blot en matematisk abstraktion. Denne 
abstraktion  sætter os imidlertid i stand til præcist at beskrive beliggenheden 
af det vi ser på himmelkuglen. 
Faktisk må vi opfatte himmelkuglen som en kugle med centrum lige der hvor vi 
står og uendelig stor radius. Det der betyder noget er retninger til punkter på 
himmelkuglen og vinkler på himmelkuglen og ikke himmelkuglens radius. Men når vi 
tegner den er vi selvfølgelig nødt til at tegne den med en bestemt radius.  
  
Figur 7  
I virkeligheden er 
horisontplanen jo tangentplan til den enorme kugle, som Jorden 
udgør. På figur 7 står observatøren på jordkloden i punktet P og den tegnede 
lille halvkugle, der ligesom er en udvækst på jordkloden, er den øverste halvdel 
af  himmelkuglen vist på den foregående tegning. Men bemærk venligst endnu en 
gang: himmelkuglen er en matematisk abstraktion, så den kunne lige så godt på 
figur 7 være tegnet som en 100 gange så stor kugle. Sådan en tegning kunne figur 
6 egentlig godt være, hvor den store jordklode fra figur 7 så er svundet ind til 
den lille sorte kugle i midten af horisontplanen på figur 6.  
Når der gennem P på figur 7 
tegnes en linje parallel med Jordens omdrejningsakse, fås en linje der peger i 
retning af himlens nordpol – det punkt på himlen om hvilket det ser ud 
som om alle stjernerne drejer sig i løbet af et døgn. Nordstjernen ligger meget 
tæt ved dette punkt, men er ikke helt sammenfaldende med det. I det følgende vil 
vi dog gå ud fra, at retningen til himlens nordpol og retningen til Nordstjernen 
er den samme. Her forudsættes det naturligvis, at Nordstjernen er så langt væk, 
at det ikke gør nogen målelig forskel, om man sigter mod den fra jordklodens 
centrum eller fra jordklodens overflade. Hvad himlens sydpol så er, giver 
sig selv. Linjen, der forbinder himlens sydpol og himlens nordpol kaldes 
undertiden for verdensaksen. Den er parallel med Jordens omdrejningsakse.
Himlens ækvator er så den storcirkel på himmelkuglen der står vinkelret 
på  verdensaksen. Himlens ækvator ligger i en plan parallel med den plan der 
indeholder Jordens ækvator. 
Den halve storcirkel gennem zenit og himlens nordpol og sydpol ligger i samme 
plan som stedets meridian på jordkloden, og den kaldes derfor også stedets 
meridian på himmelkuglen (observatørens meridian på figur 6).  
Nu er vi klar til at foretage 
breddebestemmelse, og her skal vi bruge lidt elementær geometri. 
Vi kalder vinklen mellem retningen til zenit og retningen til himlens nordpol 
(altså Nordstjernen) for y og den mindste vinkel mellem horisonten og retningen 
til Nordstjernen for b (se figur 8). Vinkel b er altså Nordstjernens højde over 
horisonten, der kaldes h på figur 4. 
Det fremgår, at y + b = 90 grader. 
Linjen der forbinder Jordens centrum med P er en linje, der overskærer to 
parallelle linjer, nemlig de to linjer på figur 8 der begge peger mod himlens 
nordpol. Da ensliggende vinkler her er lige store, får man de vinkler ved 
Jordens centrum, der er angivet på figur 8. Men vinkel b ved Jordens centrum er 
jo netop stedet P’s geografiske bredde (sammenlign med figur 5).  
  
Figur 8  
Vi har nu vist, at man kan 
bestemme et steds geografiske bredde ved simpelthen at måle Nordstjernens højde 
over horisonten på det pågældende sted. Dermed har vi teoretisk løst problemet 
med at bestemme bredden.  
Men har vi også løst det i 
praksis? 
Vi ser indtil videre bort fra, at Nordstjernen ikke helt ligger i himlens 
nordpol. 
Der er i hvert fald to problemer tilbage at løse. 
For det første bygger metoden jo på, at vi faktisk kan se Nordstjernen. 
Efterhånden som sejladsen på verdenshavene foregik længere og længere mod syd, 
blev det et voksende problem, at Nordstjernen rykkede tættere og tættere på 
horisonten og til sidst – når man passerede ækvator – forsvandt under den. Og så 
kunne man jo ikke bruge den til noget. 
På den nordlige halvkugle, hvor man teoretisk set skulle kunne se den, kunne man 
i praksis komme ud for, at observationen blev umuliggjort af dårligt vejr og 
skydække. Det var især et problem ved sejlads i den nordlige del af 
Atlanterhavet. 
For det andet er der problemet med i praksis at måle vinklen. Som 
tidligere nævnt havde man allerede i oldtiden bygget instrumenter, der kunne 
måle sådanne vinkler på himmelkuglen. Men de krævede fast grund og kunne ikke 
bruges til søs. Så hvis man skulle længere end til at skønne over vinklens 
størrelse i håndsbredder, måtte man opfinde instrumenter, der kunne måle vinkler 
til søs. Udviklingen af disse instrumenter er hænger nøje sammen med 
navigationens historie, og andetsteds på
www.geomat.dk  kan man nærmere studere de vigtigste af dem.  
  
Metode 2: Brug af Solen eller en anden stjerne end Nordstjernen 
Først vil vi imidlertid se 
nærmere på problemet: hvad nu, hvis vi ikke kan se Nordstjernen? 
Problemet lader sig ikke rigtig løse, hvis det skyldes, at himlen er overskyet. 
Så er der ikke andet at gøre end at vente på, at det bliver klart vejr igen. 
Men vi er ikke nødvendigvis afhængige af at bruge Nordstjernen. Hvis det bliver 
klart vejr om dagen, kan vi simpelthen bruge Solen, og hvis det er om natten, 
kan vi bruge andre stjerner. I det følgende vil vi beskrive metoden under ét ved 
at tale om et himmellegeme. Her kan der altså være tale om både Solen og 
en eller anden stjerne, metoden er i begge tilfælde den samme.  
Vi får nu brug for at indføre 
endnu et nyt begreb: ekliptika. Ekliptika er en storcirkel på 
himmelkuglen som danner en vinkel på ca 23,5 grader med himlens ækvator.  
Men hvad skjuler der sig bag 
begrebet ekliptika? 
Hvis man nøje studerer himlen gennem et helt år og noterer sig hvor Solen står i 
forhold til stjernerne hver dag, vil man bemærke at Solen flytter sig rundt på 
himlen mellem stjernerne i løbet af et år. Dens årlige bevægelse i forhold til 
stjernerne er en storcirkel på himmelkuglen, og det er denne cirkel man kalder 
ekliptika. 
Ja, man kan jo ganske vist ikke se Solen og stjernerne samtidig om dagen, men så 
kan man notere hvilke stjerner der står diametralt modsat Solen på himlen den 
pågældende dag, ved at lægge mærke til hvilke stjerner der står på himlen i stik 
syd (’kulminerer’) den følgende nat. Det var noget man fik styr på allerede 
tidligt i oldtiden, og de stjernebilleder som Solen på sin årlige gang hen over 
himlen passerede igennem fik en særlig opmærksomhed. Man noterede sig tolv 
sådanne stjernebilleder, og det er de stjernebilleder, der i dag ofte betegnes 
’stjernetegn’ og som tilsammen kaldes ’dyrekredsen’ eller ’zodiaken’. 
Ekliptika skærer himlens ækvator to steder, som benævnes henholdsvis 
forårspunktet og efterårspunktet. De hedder sådan, fordi Solen 
befinder sig i det først punkt netop ved forårsjævndøgn og i det andet punkt ved 
efterårsjævndøgn. 
Forårspunktet tjener nu som nulpunkt for et ’koordinatsystem’ på himmelkuglen af 
samme slags som geografisk længde og bredde på jordkloden.  
  
Figur 9 
Et himmellegemes sted på 
himmelkuglen kan bestemmes ved hjælp af to vinkler, α og δ. 
Et himmellegemes deklinationscirkel er den storcirkel, der går gennem 
himmellegemet og himlens nordpol. På figur 9 er der tegnet en fjerdedel af den. 
Det antal grader der måles på deklinationscirklen på det korteste stykke fra 
himlens ækvator til himmellegemet, kaldes himmellegemets deklination og 
betegnes med δ. 
En deklination kan variere mellem 0 og 90 grader; hvis himmellegemet ligger nord 
for himlens ækvator, siges deklinationen at være nordlig eller positiv, 
og hvis det ligger syd for himlens ækvator, siges deklinationen at være 
sydlig eller negativ. 
Himmellegemets rektascension α er det antal grader der måles på ækvator 
fra forårspunktet mod øst hen til den halvdel af himmellegemets 
deklinationscirkel som himmellegemet er på. Rektascensionen kan variere mellem 0 
og 360 grader.  
Man siger at et himmellegeme 
kulminerer, når det står højest på himlen. Når det kulminerer, står det på 
meridianen, og det kan ske både nord og syd for zenit..  
Hvis man nu observerer et 
bestemt himmellegemes højde over horisonten, når det står højest på himlen, 
hvordan kan man så bestemme stedets geografiske bredde? 
Hertil kræves der kun kendskab til himmellegemets deklination. Dette kan indses 
ud fra følgende tegning:  
  
Figur 10  
Vi tænker os, at himmellegemet 
netop står på meridianen i syd. Himmellegemets deklination kaldes δ og dets 
højde over horisonten kaldes h. Vinklen mellem retningen til himmellegemet og 
retningen til zenit kaldes himmellegemets zenitdistance, og den er 
benævnt z. Så er z + h = 90 grader. Den geografiske bredde for stedet P kaldes 
β, og det fremgår nu af figur 10, at β = z + δ (ensliggende vinkler ved en linje 
der overskærer to parallelle linjer). 
På figur 10 har himmellegemet nordlig deklination. Hvis det i stedet har sydlig 
deklination, gælder der nøjagtig det samme, blot skal δ her regnes negativ.  
Man kan regne på tilsvarende måde, hvis himmellegemet kulminerer på meridianen i 
nord (det gør f.eks. Nordstjernen). Så skal man blot regne zenitdistancen 
negativ. 
Vi kan derfor konkludere  
	
		
			| 
			 Når man fra et sted på jordkloden med 
			geografisk bredde β observerer et himmellegeme med deklination δ 
			(positiv, når det er nordlig deklination, og negativ, når det er 
			sydlig deklination), så gælder:  
			β = z + δ   ,  hvor z er himmellegemets 
			zenitdistance, når det kulminerer. Her regnes z positiv ved 
			kulmination syd for zenit og negativ ved kulmination nord for zenit.  | 
		 
	 
 
Nu er spørgsmålet selvfølgelig: 
Hvor får vi deklinationen fra? 
Svaret er: den findes i en tabel over stjerners deklinationer og rektascensioner. 
Sådanne tabeller har astronomerne haft siden oldtiden, og det er ikke stedet her 
at komme ind på, hvordan man har fået målt eller beregnet disse størrelser. En 
stjerne har den samme deklination og rektascension hele tiden, da retningen til 
den ikke ændrer sig på himmelkuglen, men ligger fast. Det er derfor man 
undertiden kalder en stjerne en fixstjerne (fix = fast). Derimod har hverken 
Solen eller Månen eller planeterne en fast position på himmelkuglen.  
Hvis himmellegemet er Solen, er 
sagen altså noget mere kompliceret. Solen bevæger sig jo rundt mellem stjernerne 
(som tidligere nævnt er den bane den beskriver på himmelkuglen  i løbet af et år 
netop storcirklen ekliptika), så den skifter hele tiden deklination.  
Så må man få fat i en tabel over Solens deklination på hver dag i året. Sådanne 
tabeller har astronomerne også haft længe. Omkring 1500 begyndte man at bringe 
deklinationstabeller for Solen i navigationshåndbøger (se fig.11).  
Så hvis man kan måle et 
himmellegemes højde over horisonten, når det kulminerer (står højest på himlen), 
så kan man også bestemme sin egen geografiske bredde, blot man har en 
deklinationstabel til rådighed for det pågældende himmellegeme. 
For Danmarks vedkommende kan 
Solens deklination på kulminationstidspunktet aflæses for hver dag i året i 
Københavns Universitets Almanak, Skriv- og Rejsekalender, som udgives 
hvert år (se fig.12 og 13). Helt præcist er det deklinationen når Solen 
kulminerer på meridianen gennem Københavns Observatorium.  
	
		| 
		  
  | 
		
		   
		
		Figur 12. 
		Forside af Almanak, skriv- og 
		rejsekalender 
 for 2007.   | 
	 
 
Figur 11. 
Deklinationstabel for Solen for august måned. 
Faksimile af Regimento do Estrolabio e do Quadrante,  
portugisisk navigationsbog fra begyndelsen af 1500-tallet 
(München, Carl Kuhn 1914) 
Klik på billedet for at få stort format. 
  
    
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Figur 13. 
Tabel for august 2007 fra Almanak 2007. 
 Klik på billedet for at få stort format. 
 
									
  |